dag 110 tot en met 117 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlinde en iris - WaarBenJij.nu dag 110 tot en met 117 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlinde en iris - WaarBenJij.nu

dag 110 tot en met 117

Door: Marlinde en Iris

Blijf op de hoogte en volg Marlinde en iris

28 Mei 2013 | Suriname, Paramaribo

Dag 110 maandag 20 mei.
Vandaag begon onze laatste week stage. We begonnen allebei weer op een andere afdeling en na het schaften hebben we alle medicijnen gedaan. Hier waren we wel even druk mee. Daardoor ging de stage dag wel snel voorbij. Thuis hebben we onze verslagen nog een keer na gekeken, omdat we ze morgen gaan presenteren en aftekenen bij de hoofdzuster. De presentatie gaat over een verbeterplan wat we hier als examen opdracht moesten maken. Verder hebben we niet zo heel veel gedaan. Het was ook weer een regenachtige dag.

Dag 111 dinsdag 21 mei.
Ook vandaag zijn we weer naar stage geweest. We hebben leuke foto’s van het huis en de bewoners gemaakt. De bewoners vonden het erg leuk om met ons op de foto te gaan. Een bewoonster die dementerend is vroeg of we de foto aan haar neef wilden laten zien, omdat hij ook ergens in Nederland woont. Een zuster wilde ook graag met ons op de foto. Vandaag hebben we de medicijnen ook weer gedaan. De hoofdzuster was er vandaag niet dus konden we niks met onze verslagen en presentatie. Dit werd dus verschoven naar woensdag. Hier baalden we flink van. Op stage scheen de hele ochtend de zon, maar toen we thuis kwamen begon het weer te regenen. Daardoor konden we niet zoveel.

Dag 112 woensdag 22 mei.
Vandaag was dan de laatste stage dag. En weer was de hoofdzuster er niet. Maar we hebben het opgelost met de directrice. We hebben de presentatie gegeven aan de directrice, een hoofdzuster van de Surinaamse stagiaires en andere collega’s. In totaal hebben we van elf uur tot half drie met hun gezeten om alles door te nemen en af te tekenen. Ze waren blij met ons verbeterplan en gingen het gebruiken. Marlinde heeft als verbeterplan een medicijn map gemaakt en Iris een schema voor het spuiten van insuline. Nu moeten we alleen morgen nog even weer komen om een houdingsformulier op te halen. Ook hebben we afscheid genomen van de bewoners. Ze vonden het jammer dat we weg gingen hoopten allemaal dat we snel nog eens terug komen. We mochten hier wel blijven werken. Dat was dan wel weer leuk om te horen. Thuis konden we heerlijk in de zon liggen. Hier hadden we naar verlangt. ’s Avonds hebben we gevierd dat we nu lekker vakantie hebben en klaar zijn met de stage.

Dag 113 donderdag 23 mei.
Vandaag moesten we even langs stage om een formulier op te halen. We dachten dat dit niet zo lang ging duren, omdat ze zei dat het klaar voor ons lag. Toen we aankwamen moesten we mee naar kantoor. Ze moest namelijk alles nog invullen. Hier hebben we een uurtje gezeten en gewacht. Daarna konden we weer gaan. We zijn toen op de fiets gestapt om voor de laatste keer de boodschappen te doen bij een grote supermarkt met Nederlandse artikelen. Het was weer heerlijk weer en we konden de rest van de middag in de zon liggen. ’s Avonds hebben we buiten gezeten en even gekaart. Bij de buren schuin tegenover was er iemand overleden. Er kwamen allemaal mensen in witte kleding en zongen allemaal Surinaamse muziek. Dit konden we dus niet verstaan. Ze zaten allemaal in een kring en na afloop gingen ze onder een soort afdak staan. We denken dat hier de kist ook stond, maar dit konden we niet goed zien. Het duurde nog best lang.

Dag 114 vrijdag 24 mei.
Vandaag wilden we onze fietsen inleveren maar het regende. Dus zijn we maar met de bus naar het centrum gegaan. We waren onze paraplu vergeten en het begon heel hard te regenen. We hebben de laatste spulletjes gehaald die we nog nodig hadden. We kregen honger en wilden naar de mac. Toen we binnen stonden hadden we toch geen zin in de mac dus zijn we maar naar de KFC gelopen. We zijn al echte Surinamers en houden alleen nog maar van kip. Savonds hoefden we dus niet te koken, daarom hebben we maar een broodje gegeten. Later op de avond zijn we naar touche geweest. Het was erg druk in touche, maar wel gezellig!

Dag 115 Zaterdag 25 mei.
Vandaag hebben we heerlijk uitgeslapen. Smiddags hebben we in de zon gelegen. De buren tegenover ons waren druk bezig met een tent opzetten. We hadden geen idee wat er ging gebeuren en we waren wel een beetje nieuwsgierig. Rond 8 uur kwamen de eerste mensen bij de buren. De stoelen stonden in 3 rijen achter elkaar en tegenover de stoelen stond een tafel. Toen we ons hadden klaargemaakt en weer buiten gingen zitten waren er veel mensen en een dominee. De dominee zat aan de tafel tegenover de mensen. Ze deden allemaal een hoofddoek op en begon de dominee te praten in het Surinaams. We konden het niet verstaan, daardoor begrepen we er niks van. Blijkbaar was de buurman jarig geweest en was dit zijn verjaardagsfeest. Savonds zijn we voor het laatst naar Zsa Zsa Zsu geweest. Hier was het ook erg druk vandaag, maar wel weer gezellig!

Dag 116 Zondag 26 mei.
We hebben niet lang uitgeslapen vandaag. We hebben heerlijk in de zon gelegen. Rond 16.00 uur kwam er een hele zwarte wolk en onweerde het heel hard. We waren bang dat het heel hard ging stormen. Toen de wolk boven ons hing viel het erg mee gelukkig. Daarna hebben we een soepje gekookt. Savonds zijn we al een beetje begonnen met het opruimen en hebben daarna heerlijk buiten gezeten.

Dag 117 Maandag 27 mei.
Vandaag hebben we onze fietsen weggebracht. Gelukkig was het mooi weer. We moesten een heel eind fietsen op een drukke weg zonder fietspad. Dit is allemaal goed gegaan. Daarna zijn we naar het zwembad gegaan. Hier konden we niet lang genieten van de zon. Helaas begon het te regenen. We hebben toen heerlijk onder een afdak gezeten. We kwamen erachter dat ze hier bitterballen hadden. Hier hadden we erg zin aan na 4 maand. Toen we de bitterballen hadden besteld en weer onder het afdak zaten kwam de barman naar ons toe om te vertellen dat de bitterballen op waren. Hier baalden we flink van. We hebben daarom maar lekkere patatjes gegeten. ’s Avonds zijn we bezig geweest voor school met een presentatie. We geven aan de klas straks als we terug zijn een presentatie over Suriname.

Liefs,

• 28 Mei 2013 - 15:50

Alie:

Hallo, ik denk dat dit jullie laatste reisverslag is voor dat jullie weer naar Nederland vertrekken. Gefeliciteerd dat jullie stage daar positief is beoordeeld en ondertekent, en dat ze van plan zijn de verbeterpunten op te nemen. Mooi goed gedaan dames. Nog een klein weekje dan zijn jullie weer terug met heel veel verhalen en ervaringen,fijn voor jullie dat het allemaal zo goed is verlopen.En dan op naar het examen,veel succes met opruimen ,inpakken ,afscheid nemen ,en nog even vakantie.groeten Alie van de buren.( Iris gefeliciteerd met de verjaardag van jou vader,ja hij word ook een dagje ouder )

• 28 Mei 2013 - 16:11

Erik Brinks:

Ha meiden, mooi dat de stage goed is afgelopen en voor jullie naar tevredenheid is geweest, nu nog even een paar dagen genieten en dan maandag met de koffers vol en naar het vliegveld. We zien jullie dan dinsdag morgen op Schiphol en moeten jullie weer gaan wennen aan het drukke Nederland met gehaktballen en kroketten. Goeie vlucht gewenst en tot dinsdag.Pa

• 28 Mei 2013 - 16:57

Ineke:

Hoi het aftellen is begonnen kan bijna niet meer wachten heb erge kriebels Super dat het allemaal zo is gelopen jullie zijn een hele ervaring rijker maar ook super dat jullie volgende week weer thuis komen op jullie eigen stekje Zal voor jullie weer erg wennen zijn aan alles maar dat gaat vast lukken succes met opruimen en koffer inpakken zal niet veel meer zijn nou geniet toch nog maar van jullie laatste daagjes vrijheid Dikke kus Mam-Ineke

• 28 Mei 2013 - 19:24

Bets :

Hallo dames, fijn dat jullie stage goed beoordeeld is. Nog maar een paar dagen en gaan jullie weer naar huis. Waar het thuisfront maar wat blij mee is !!!!! ! Verder nog succes met het opruimen,koffers pakken en afscheid nemen. En voor dat je het weet worden jullie weer lekker verwend door jullie mama'. Het was fijn dat jullie op deze manier ons op de hoogte hielden van wat jullie allemaal hebben mee gemaakt en beleefd, bedankt daarvoor. Geniet nog deze laatste dagen van jullie Surinaamse avontuur. En alvast een goede en veilige vlucht naar NL. Liefs en groetjes van ons, Ton en Bets.

• 29 Mei 2013 - 14:41

Harry En Jet:

Hoi dames,Fijn dat de stage erop ziten beoordeeld!!
    Straks weer lekker naar huis!!
    Kom wel een keertje kffie drinken en natuurlijk de bijzondere foto,s kijken.
    Meiden een fijne vlucht naar het thuisfront.
    Wel thuis!!!
    Liefs Harry en Jet

• 29 Mei 2013 - 19:22

Marian Tijhuis:

Hallo meiden, fijn dat de stage zo goed is gegaan! Geniet nog maar lekker van jullie vakantie! En nogmaals bedankt voor jullie mooie verhalen en foto's. Ik heb er van genoten. Alvast een goede, veilige vlucht naar Nederland gewenst.
    Groetjes Marian.

• 31 Mei 2013 - 14:11

Gerrit Rosman:

Ha dames,
    Tot nu toe alles goed en ook goed geregeld als ik het zo lees. Fijn dat alles zo gelopen is en dat je op een leuke en prettige manier afscheid hebt genomen van de bewoners en het personeel van het verzorgingstehuis.
    Nu nog de borg van de fietsen en het laatste geld opmaken, nog even genieten van de Surinaamse cultuur (en rust) en dan de koffers pakken.
    Maak nog even een paar mooie foto's als herinnering en dan maandag de deur op slot en in de taxi naar het vliegveld. Wij staan klaar om jullie welkom te heten in Nederland. Het weer wordt inmiddels wat beter, zodat we samen met jullle van de zon kunnen genieten. (Laat de stortbuien maar achter in Suriname, we hebben genoeg water gehad hier)
    Zondag dus goed uitrusten voor de lange reis naar Nederland.
    Nog veel plezier, de groeten aan de huisbaas en een goede terugreis naar Nederland.
    Tot dinsdag. Ma en pa

• 02 Juni 2013 - 20:38

Engelien Fuit:

Hoi meiden.
    Het aftellen is nu echt voor jullie begonnen.
    Het zal best wel een beetje vreemd zijn na zo'n lange periode afscheid te nemen van
    de mensen waar jullie tijdens deze stagetijd veel mee omgingen.
    Aan de andere kant zullen jullie wel uitkijken naar jullie thuiskomst.
    Geniet nog maar lekker even.
    Naar al jullie verhalen te oordelen hebben jullie volgens mij een mooie tijd gehad in Suriname.
    Petje af, zoals jullie je zo snel hebben aangepast aan hun manier van leven en dat jullie het onderling zo goed met elkaar konden vinden.
    Fijn dat jullie stage goed is beoordeeld.
    We wensen jullie een goede terugvlucht en tot ziens in Rijssen.
    Dikke knuffel van oom Jannes en tante Engelien.