dag 94 tot en met 102 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlinde en iris - WaarBenJij.nu dag 94 tot en met 102 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlinde en iris - WaarBenJij.nu

dag 94 tot en met 102

Door: Marlinde en Iris

Blijf op de hoogte en volg Marlinde en iris

13 Mei 2013 | Suriname, Paramaribo

Dag 94 zaterdag 4 mei.
Vandaag regende het weer. We hadden met de baas afgesproken dat we zijn auto voor vijf dagen mochten huren. Rond drie uur ‘s middags kregen we de auto en toen hebben we maar even rondjes gereden en boodschappen gedaan. Het was even wennen voor Gerrit om links te gaan rijden. Maar met zijn vieren kwamen we er wel. Gelukkig wisten wij wel de weg. Met de auto boodschappen doen was toch wel veel fijner dan met een fiets. Nadeel was alleen dat we nu nog meer mee namen dan normaal. Maar dat geeft niet. Zaterdag avond zijn we niet uit geweest. We hebben gekaart met Gerrit en stokbroodjes gegeten.

Dag 95 zondag 5 mei.
Vandaag zijn we naar de kerk geweest. We reden er zelf naar toe en waren even helemaal verdwaald. Daardoor waren we tien minuten te laat. Maar gelukkig is dat hier niet erg en komen er zelfs nog wat binnen als de dienst al voor de helft bezig is. Er was ook een doopdienst bij. Dit kindje was al best groot. De ouders en de peetouders moesten voor in de kerk staan. En moesten het kindje allemaal aanraken toen hij werd gedoopt. Ook zongen we een surinaams psalm. Op het einde mag je als je jarig bent geweest naar voren. Dan krijg je een bosje bloemen. Aan het einde van de dienst geef je de mensen die dicht bij je zitten een hand en zeg je een gezegende week. Daarna zijn we naar New Amsterdam gereden. Hier hebben we eerst gewandeld langs de rivier. De surinaamse en commewijne rivier komen hier bij elkaar. Daarna zijn we naar het fort geweest. Hier stonden overal kanonnen, monumenten en een grote gevangenis. De monumenten zijn kruithuisjes uit de 18 eeuw. Hier hebben we even rond gelopen en mooie foto’s gemaakt. ’s Avonds hebben we heerlijk buiten gezeten en nog een potje gekaart.

Dag 96 maandag 6 mei.
Vandaag zijn we met de auto naar Brokopondo gereden. Dit was een heel avontuur. Gelukkig wisten we de weg er naar toe we. Onderweg moesten we ons ergens legitimeren, Gerrit en Rita hadden hun paspoort niet mee. Maar met een vriendelijk lachje en praatje mochten we weer door rijden. Daarna moesten we nog een stuk door de jungle. Gelukkig hadden we een grote jeep dus dit ging goed. Aangekomen bij Brokopondo reden we naar Stone Iland. Hier hebben we ook overnacht. Het was heerlijk warm en we konden lekker in de zon liggen. Ook nog even in het Brokopondomeer gezwommen. We wouden ook nog met een bootje over het meer. Maar toen begon het te regenen en hadden we het maar afgesproken voor dinsdag ochtend. ’s Avonds kregen we hier ook wat te eten. Dit was natuurlijk weer rijst, kip en in plaats van kouseband hadden we dit keer bruine bonen. Ook dit smaakte wel weer. Daarna nog even voor het huisje gezeten en zijn we naar bed gegaan.

Dag 97 dinsdag 7 mei.
Vanmorgen werden we al vroeg wakker. Het begon ook al weer te regenen en het zag er naar uit dat het nog lang niet droog werd. Na ons ontbijt hebben we de boot maar afgezegd. Toen zijn we door gereden naar de afobaka dam van het Brokopondomeer. Hier waren veel mensen druk aan het werk en we stonden eigenlijk een beetje in de weg. Na hier een paar foto’s te hebben gemaakt zijn we naar Brokopondo centrum geweest. We zagen al helemaal voor ons dat we hier leuke souvenirtjes konden kopen aangezien er een bordje met centrum langs de weg stond. Er was alleen geen centrum te bekennen. We kwamen langs allemaal kleine dorpjes en heel veel scholen. Ook liepen er mensen met van alles op hun hoofd. Dit was wel apart om te zien. Toen we terug reden kwamen we langs een rivier waar een mevrouw haar kleren stond te wassen. Hier hebben we dan ook stiekem een foto van gemaakt. In Paramaribo zelf had het ook heel hard geregend. En stonden er wat straten onder water. Thuis hebben we pannenkoeken gebakken. En ’s avonds hebben we weer buiten kunnen zitten.

Dag 98 woensdag 8 mei.
Vandaag hebben we weer een pakketje van Marlinde opgehaald. Deze heeft ze gekregen van haar tante. Ook hier zaten weer allemaal lekkere dingen in. Ook nog wat voor Koninginnedag. Daarna zijn we door gereden naar White Beach. Onderweg hebben we nog een hangmat gekocht van een echte Braziliaan. En hebben we bij de chinees sterk touw gekocht. Bij White Beach hadden we geluk met het weer. We hoefden maar twee keer voor de regen te schuilen. Verder konden we lekker in de zon liggen. Ook hadden we onze luchtbedjes mee genomen. Daarmee gingen we dan ook op het water dobberen. Rond zes uur zijn we weer terug gereden naar Paramaribo. Ook zijn we nog even langs de supermarkt gereden om nog wat te halen. ’s Avonds hebben we spaghetti gegeten en kwam de baas de auto weer ophalen. Helaas zaten de vijf dagen er alweer op. Hij kwam ook nog even tegen ons zeggen dat hij ons wilde ontvoeren als we weer naar Nederland moeten. Omdat hij ons niet wil missen. Daarna hebben we nog even een potje gekaart tot ong. een uur ‘s nachts.

Dag 99 donderdag 9 mei.
Vandaag zijn we de stad in geweest. Gerrit en Rita hebben allemaal monumenten bekeken in de stad en wij zijn wezen shoppen. We zijn goed geslaagd en de portemonnee is nu echt bijna leeg. ’s Avonds hebben we aardappels opgebakken met knakworsten. Gerrit en Rita waren namelijk naar de mac gegaan, omdat Gerrit zin had aan patat. Later op de avond zijn we wezen stappen in Havana lounge. Dit is een discotheek boven op het dak van een restaurant. Hier is tot ong. een uur salsa dansen. En iedereen ging dan ook helemaal los. Daarna kwam er normale muziek. Het was weer een gezellige avond en we hebben ons prima vermaakt. Rond vier uur gaat het hier dicht op donderdag.

Dag 100 vrijdag 10 mei.
Dag honderd alweer. Wat gaat het vreselijk snel.
Het heeft de hele dag geregend. Zo erg dat de vissen en slangen over straat zwommen. Drie kwart van Paramaribo was onder water gelopen. Het ergste was dat we nog naar de supermarkt moesten om drank te halen. Dit is nog geen honderd meter verderop, maar zelfs dit kon nog niet. Dan liepen we tot onze knieën door het water. En dat willen we niet aangezien er vissen en slangen zwommen. Dus hadden we niks te drinken ’s avonds. We konden wel uit. We zijn weer naar touche geweest. Onze vaste discotheek op vrijdag. Ook hier hebben we ons weer goed vermaakt en was het gezellig.

Dag 101 zaterdag 11 mei.
Vandaag hebben we lang op bed gelegen. Gerrit en Rita gingen naar de stad en we hadden rond zes uur afgesproken bij het vat om daar te gaan eten. Het eten smaakte goed en we hebben hier eventjes gezeten. ’s Avonds zijn we ook niet uit geweest. We waren nog erg moe en zijn rond half een naar bed gegaan. Ook staat de wekker weer op half elf omdat we naar het zwembad willen morgen.

Dag 102 zondag 12 mei.
Toen de wekker ging regende het alweer. We zitten nu midden in de grote regentijd en dat is ook wel te merken. Om een uur was het droog en toen zijn we naar het zwembad gegaan. Aangezien we al hadden betaald. En dan is het zonde om niet te gaan. Dit was in het Krasnapolsky hotel. En dan op het dak. Hier hebben we even lekker op de ligbedjes gelegen en daarna begon het te regenen. Toen hebben we maar wat eten besteld. Dit zat bij in de entree prijs. We wilden met dezelfde taxi terug als de heenweg en om kwart voor zes zou hij voor het hotel staan. Toen we daar rond tien over half zes stonden stopte er een witte auto en dachten we dat het een collega was van onze taxi. Toen we al bijna thuis waren belde de taxi op dat hij er stond. We zeiden dat we al onderweg waren en dat we wel even gingen wachten bij zijn staan plaats. De chauffeur van de taxi waar we nu in zaten kwam niet meer bij en zij dat dit heel vaak gebeurde. Nu zijn we thuis en regent het weer. Straks gaan we nog een pizza eten en even kaarten. Morgen gaan Gerrit en Rita weer naar huis.

• 13 Mei 2013 - 07:46

Mieke:

hallo
    dames nou weer zat gezien deze weken leuk man , marlinde wat ben je al lekker poepbruin, ik hoop dat je de zon straks mee brengt het is hier nog steeds zielig weer. Nou werkze nog een paar weekjes groetjes tante Mieke

• 13 Mei 2013 - 10:24

Ineke:

Hoi meiden weer een super verhaal en wat ziet het er allemaal mooi uit Jammer van de regen maar dat zijn we hier wel gewend kou en regen jullie hebben in iederegeval nog warmte Jullie hebben veel beleefd samen en mooie dingen gedaan maar verlang nu erg na de tijd dat je weer komt mis je erg nu Vooral op zo n Moederdag heb je het liefst alle kinderen bij elkaar Morgen nog drie weken en dan hangen wij de vlag uit We wensen iris zijn ouders een veilige terugreis en jullie morgen weer aan de slag Lieve groetjes uit het koude natte rijssen Dikke knuf Mam Ineke

• 13 Mei 2013 - 13:02

Henriette:

Hallo Dames,WAt zien jullie toch veel daar ik ben wel een beetje jaloers hoor!!
    Tis allemaal wel super hoor,voor al die vissen en slangen op straat brrr.
    Dat je met je knieen door het water moet kunnen wij ons niet eens voorstellen!!
    Nou meiden doe rustig aan nog een paar weekjes dan zien we je weer de groeten
    van ons allemaal liefs Tante Jet!!

• 18 Mei 2013 - 11:42

Salina:

Interessante verhalen, leuk. Jullie hebben al veel gemaakt, veel avonturen geniet nog even van de laatste weken. Veel plezier nog en goede reis terug. Gr. Salina