dag 87 tot en met 93 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlinde en iris - WaarBenJij.nu dag 87 tot en met 93 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlinde en iris - WaarBenJij.nu

dag 87 tot en met 93

Door: Marlinde en Iris

Blijf op de hoogte en volg Marlinde en iris

04 Mei 2013 | Suriname, Paramaribo

Dag 87 zaterdag 27 april.
Vandaag hebben we heerlijk uitgeslapen. s’Middags hebben we niet zoveel gedaan. De band van Marlindes fiets was alweer kapot en deze heeft Iris vader weer gemaakt. (hij had er ook zelf op gefietst). ’s Avonds zijn we weer uit geweest en hebben we een gezellige avond gehad.

Dag 88 zondag 28 april.
Ook vandaag hebben we niet zoveel gedaan. Iris ouders zijn naar een kerk geweest. Volgende week gaan we ook mee om daar eens te kijken. Vandaag hebben we s’middags veel regen gehad.

Dag 89 maandag 29 april.
Vandaag regende het de hele dag. ’s Ochtends hebben we twee pakketjes opgehaald die Marlinde van haar moeder heeft gekregen. Hier zaten weer allemaal lekkere dingen in waarvan we gaan genieten! ’s Middags wilden we de stad in gaan om een tour te boeken. Alleen de man van de tour die wilde naar ons toe komen dus hoefde we de stad niet in. Aan de ene kant wel jammer omdat we dan mooi wat te doen hadden. Daar kwam hij aan. Een half uur later dan afgesproken maar hij mailde netjes. We hebben een tour geboekt naar Galibi voor donderdag. Hier blijven we ook een nacht slapen. We hebben er erg veel zin aan! Ook hebben we vandaag ons huisje versierd. Alles is oranje en iedereen die langs rijdt toetert of roept gefeliciteerd. Erg leuk!

Dag 90 dinsdag 30 april.
Koninginnedag in Suriname. Nooit verwacht dat ze dat hier ook zo vierden. We begonnen met ’s ochtends de kroning te kijken in de Nederlandse Ambassade. Dit was erg gezellig en je kreeg er ook hapjes en drankjes. Daarna zijn we nog even door naar de stad gegaan, omdat we een shirt met lange mouwen mee moeten nemen naar Galibi. Dit was erg lastig te vinden. Daarom hebben Rita, Marlinde en Iris maar een omslag doek gekocht. Wel echt Surinaams natuurlijk! En toen zijn we even naar huis gegaan. Om vervolgens ons klaar te maken en ’s avonds hadden we eerst een tuinfeest en daarna gingen we met de party bus naar de discotheek. Een party bus is een open bus met muziek en verlichting erin die door de stad rijdt. In de discotheek was alles ook leuk versierd! Het was echt een super gezellige avond!!

Dag 91 woensdag 1 mei.
Vandaag was het de dag van de arbeid en was alles dicht. Daarom was het weer een dag dat we thuis zaten. Iris ouders hebben een rondje gelopen en wij hebben niet zoveel gedaan. We hebben de tassen ingepakt voor morgen. Want dan gaan we eindelijk weer op tour!

Dag 92 Donderdag 2 mei.
Vandaag ging vroeg de wekker voor de tour. Om half negen moesten we klaar staan in de stad. We stonden aan de verkeerde kant van het restaurantje en dus was de bus maar even een rondje gaan rijden. Toen iedereen er was konden we gaan. We waren in totaal met 19 mensen. Na iets meer als een uur te hebben gereden zijn we naar een restaurantje gegaan waar we broodjes kregen. Iris vader wilde een broodje warme vis met doperwten. Dit is een broodje met alleen maar doperwten geworden. Wij hadden een broodje knakworst. Daarna ging de reis verder. Nadat we drie uur hadden gereden gingen we verder met de boot. Dit was iets meer dan een uur. Ondertussen regende het nog een keer en kregen we een zeil over ons heen. Daarna scheen weer de zon en was het heerlijk op de boot. Aangekomen op het eiland waar we gingen overnachten sliepen we tussen de indianen. Marlinde en Iris kozen voor een hangmat. Iris haar ouders sliepen in een gewoon bed. Daarna mochten we even rond lopen en gingen we naar een mini dierentuin. Hier waren in totaal nog geen tien dieren. Er liepen drie aapjes los waarmee we op de foto gingen. Die waren echt super lief! Daarna nog even naar het strand geweest en om zes uur gingen we op de boot. We gingen namelijk opzoek naar reuze schildpadden die hun eieren gingen leggen. Eerst gingen we naar frans guyna (dit ligt aan de overkant van het water en hoort bij europa, hier betalen ze ook met euro’s en rijden ze rechts), omdat hier grotere schildpadden zouden zijn. Toen riep iemand ons dat hij baby schildpadjes zag. Ze waren echt net uit het ei heel lief! Helaas hebben we hier geen reuze schildpadden gezien en begon het te onweren. Toen gingen we weer op de boot om naar galibi te gaan. Hier zouden wel schildpadden zijn. op de boot werd het water heel wild. Aangekomen bij galibi wachten we op de schildpadden. In totaal hebben we er drie gezien maar helaas geen eieren. Toen ging het zo hard regenen dat we terug gingen naar ons indianen dorp. Op de boot regende het nog harder en kregen we weer een zeil over ons heen. Om half elf waren we terug en konden we even douchen. Toen moesten we nog avond eten en daarna gingen we nog even kaarten met een groepje. Daarna zochten we onze hangmatten op. Geslapen hebben we niet maar het was zeker wel een ervaring. Indianen liepen snachts rond, honden sliepen onder ons en andere dieren liepen in het rond. Je hoefde maar 1 verkeerde beweging te maken en je vloog de hangmat uit, we kwamen in het begin niet meer bij van het lachen. We hoorden allemaal rare geluiden en we schrokken van de indianen die met zaklampen stonden te schijnen. Opeens begon een hangmat van een meisje naast ons te kraken, gelukkig bleef de hangmat hangen. In het dorpje had je als je gelukt had stroom van 18.00 uur tot 23.00 uur. De indianen halen water uit een waterput, veel armoede in dit dorpje dus.

Dag 93 vrijdag 3 mei
Na een nacht wakker liggen in de hangmat zijn we om half 7 nog maar even in het bed van iris ouders gekropen om daar nog even te gaan slapen. De ouders van iris gingen toch uit bed. Om half 9 was er ontbijt. De bakker van het dorpje had verse bolletjes gebracht, die smaakten heerlijk. Na het ontbijt zijn wij nog even na de aapjes en het strand gegaan. Ongeveer om half 10 kregen we allerlei informatie over het indianen dorp en kregen we een rondleiding door het dorpje. Dit was erg interessant om te zien allemaal. Daarna zijn we de boot weer opgegaan. Na ongeveer anderhalf uur varen kwamen we aan in Frans guyna. Hier gingen we een gevangenis bezoeken. Toen we aankwamen begon het vreselijk hard te regenen. We zijn toch maar even gaan kijken na de gevangenis en hebben er wat informatie over gekregen. We zouden hier de stad ook in mogen maar nu was het te slecht weer om te gaan. Op de boot regende het ook heel hard en kregen we weer een zeil over. Na 10 minuutjes varen waren we al aan de overkant. Hier stond onze bus al klaar. In de bus kregen we bami met kip en kousenband. Hierna kon de terugreis weer beginnen. Het duurde ongeveer 3 uur. We waren s’avonds om 18.00 uur weer thuis. Nu zijn we wel moe maar we gaan straks nog wel stappen natuurlijk!
Liefs,

• 04 Mei 2013 - 14:01

Marleen:

Wat een ervaringen en leuke verhalen!! Ik ben echt heel jaloers op dit moment, die schildpadjes die net uit het ei komen, hoe vaak maak je dat nu mee!! Ik zie dat pap ook helelmaal staat de stralen haha.

Hier is het eindelijk mooi weer, ik heb net even in het zonnetje gezeten. Nu nog even aan het werk en straks de mannen (michel en remy) van bier voorzien. Die zijn hard aan het werk in de achtertuin.

Groetjes en tot over een maandje!

Marleen (en collega's)

• 06 Mei 2013 - 07:12

Alie Lohuis:

Dag vakantie gangers, wat een spannende verhalen, en een kroningsdag zover van huis mooi om mee te maken zo'n feest. Genieten jullie nog van de dagen samen en tot snel. Hier is het erg rustig in de straat, en op nummer drie ook . Groeten de buren

• 09 Mei 2013 - 18:39

Gerrit Rosman:

Omdat ik van de dames geen gebruik mag maken van "hun site" maar een reactie.
    Alles klopt en wat hun klimatisering betreft, dat helemaal. Ze halen echt alles uit hun verblijf hier in Suriname.
    Ook weten ze bijna overal de weg. Wel makkelijk als je een auto hebt gehuurd, dat je weet hoe je weer thuis moet komen. Dat is een crime. Nergens staan verkeersborden en op maar een enkel kruispunt zijn verkeerslichten.
    Dus gewoon met de stroom meerijden. Gelukkig rijden ze niet hard. Ook nu zijn de dames weer de stad in om souveniers te kopen. Wij vermaken ons prima en moeten maandag helaas weer terug naar Nederland. We komen hoop ik in een warmer land aan dan waaruit we vertrokken zijn. Gelukkig zijn we wel wat verkleurd.
    Groetjes

• 10 Mei 2013 - 11:53

Marian Tijhuis:

Hallo vakantiegangers, geniet er nog maar van! Het is hier nu 14 gr, brr koud. Leuke foto's, prachtig die schilpadden. Echt een bijzondere vakantie! Maak er samen nog een leuk weekend van. Groetjes Erik en Marian.

• 12 Mei 2013 - 15:01

Alie Lohuis:

Beste buren , wij wensen jullie een prettige terug reis, en tot ziens in Rijssen. Iris en marlinde zet hem op de laatste paar weken,en tot spoedig groeten Jan en Alie