dag 26 27 28 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlinde en iris - WaarBenJij.nu dag 26 27 28 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlinde en iris - WaarBenJij.nu

dag 26 27 28

Door: marlinde en iris

Blijf op de hoogte en volg Marlinde en iris

28 Februari 2013 | Suriname, Paramaribo

dag 26. Maandag 25 februari
Vandaag hadden we vrij van stage omdat het de dag van de revolutie was. Dat is meer een tweede zondag. Alles was dicht. Daarom konden we onze fiets nog niet maken. We hebben niet heel veel gedaan lekker buiten gelegen op de handdoek. En nog even in het zwembadje gezeten. Toen het begon te regenen zijn we onder het afdak gaan zitten. En opeens kwam er een heel eng beest onder de poort door lopen. Hij rende richting ons washok en klom daar naar boven. Daar heeft die een tijdje gezeten en we wisten niet hoe we hem weg moesten krijgen. Via het raam hebben we met een bezem tegen het hek (waar hij op zat) geduwd. Helaas hielp dit niet. Toen hebben we geprobeerd om een pak drinken te gooien maar we raakten ipv het beest het hek van het huisje naast ons. Daardoor ging het alarm keihard af en raakten we in paniek. Toen we naar binnen waren gerent hebben we de baas maar gebeld. Hij vertelde dat hij er aankwam. Buiten kwamen we er achter dat het beest er nog steeds zat. Na tien minuten gingen we nog eens kijken en toen was hij weg. Hij was ons washok ingelopen. De baas kwam en hij heeft hem opgezocht in ons washok. Het beest kon geen kant op daar. Nadat de baas hem richting het erf heeft gejaagd sloeg hij hem dood met een stalen pijp. Omdat hij anders weer kwam en ons en de buren lastig ging vallen. ’s Avonds hebben we nog even buiten gezeten.

dag 27. Dinsdag 26 februari
Vandaag zijn we weer naar stage geweest. Marlinde is weer naar het ziekenhuis geweest met een bewoner. De terugweg had Marlinde de verkeerde taxi chauffeur terug genomen. Deze wilde dat ze bij hem bleef wonen. Verder ging deze stage dag wel snel voorbij. ’s Middags wilden we onze fiets laten maken. Bij een fietsenmaker kregen we te horen dat we wat verder door moesten lopen naar een andere fietsenmaker. We werden bij elke fietsenmaker door verwezen naar een eindje verderop links of rechts. En niemand wou ons helpen en iedereen was chagrijnig . Dus zijn we maar weer naar huis gelopen. We hebben toen de baas gesmst of hij nog een optie had. Helaas kregen we geen antwoord. ’s Avonds hebben we lopend boodschappen gedaan en verder niet veel bijzonders.

dag 28. Woensdag 27 februari.
Ook vandaag hadden we een stagedag. Het was erg rustig overal en we hadden niet heel veel te doen. Maar het was wel gezellig. In de pauze kwam er iemand langs met een auto waar je verse vissen kon halen. Dit stonk en zag er niet echt smakelijk uit. Toen we weer thuis waren hebben we ons klaargemaakt voor het feestje van het nieuwe huis van de baas. Hij vertelde ook dat iemand onze fiets mee nam om hem te laten maken. Dit is dus allemaal geregeld en hij is weer heel terug. Het feestje was heel bijzonder om mee te maken. Dit was op Hindoestaanse wijze. Er kwam een heilig man die het huis en de baas en zijn gezin zegende. Er stonden twee kleine bankjes met een tafel vol bloemen, wierook, kaarsen en kandelaars met heilig water. Eerst moesten ze hun handen wassen met heilig water en dit ook drinken. Daarna kregen ze een ring om van planten en een touwtje om de pols. Daarna werd er met water druppels over hun gegoten en zei de heilig man van alles. Dit konden we helaas niet verstaan. Ook moesten ze telkens een bloem in de hand nemen en dat weer op de tafel leggen en dat werd bestrooid met rijst, kruiden, water en watjes. Heel bijzonder allemaal. Dit werd wel een paar keer herhaald totdat de tafel vol bloemen lag. Ook moesten ze telkens met wierook figuurtjes maken over de bloemen en een schaal met een kaars optillen en tegen het hoofd houden. Toen werden wij ook bestrooid met het heilig water en kregen we een hindoestip op en moesten we melk uit onze handen drinken om vervolgens met onze handen over ons haar te strijken. Daarna ging er een schaal rond met een kaas erop waar je geld in kon doen en moest je weer met je handen over je haar. Zo was je gezegend. Daarna moesten we om hun heen staan met een handje vol bloemen en dit over hun heen gooien. We waren met een paar familie leden hierbij. Toen werd er een soort heilig vuur aangestoken en daar moest de baas een soort kruidenmengsel in stoppen. Ook werd er ondertussen met een bel en trommel muziek gemaakt en op een soort schelp werd hard geblazen. Dit alles duurde in totaal twee uur. Daarna kwam er zoet eten wat werd geheiligd en later in zakjes werd gestopt en uit werd gedeeld door Marlinde. Toen ging de heilig man met een kokosnoot water voor het huis strooien. Nu was dan eindelijk het huis helemaal gedoopt. Later kwamen er steeds meer mensen en kwam er rijst met roti en pompoensap. Dit was wel lekker maar moesten we met de hand eten. Toen moest Iris wat drinken rond delen. Daarna liepen ze telkens met nog meer zoete dingen rond wat we konden eten. Dit vonden we alleen niet zo lekker. Maar we hebben wel alles geproefd. Het is nu acht uur en er zitten nog steeds mensen. Ook word er nog wat zoetigheid rond gedeeld en hebben wij wat van de roti en sausen op een bordje gekregen om morgen op te eten. We zitten nog gezellig buiten.

Liefs.

• 28 Februari 2013 - 06:59

Inek:

Hoi Dames wat een avontuur weer deze week ja daar ga je er ook voor heen hahaha o nee je hebt ook nog stage grapje Nou de dieren vinden jullie wel leuk hoor wie weet wat welke er nog meer aan komen bij jullie je washok zal wel lekker ruiken en een fijn plekje zijn Het zag er allemaal gezellig uit op dat feest wat een mooie belevenis om dit mee te maken deze dingen vergeet je nooit weer en blijft je hele leven bij Ik zie wel schoenen verslijt je daar niet veel iedereen loopt op blote voeten dus je hakjes komen niet zo van pas in suriname Nou jullie zullen nog wel lekker slapen wens jullie een fijne dag wel fijn dat de fiets weer kklaar is Ik ga ook weer naar mijn oude mensjes dikke knuffel allebei liefs Mam Ineke

• 28 Februari 2013 - 07:01

Erik Brinks:

Hoi meiden, Jullie hebben al met al weer veel meegemaakt, jullie hoeven je zo niet te vervelen, maar de fiets is wel de grootste uitdaging om de band weer geplakt te krijgen maar hopelijk gaat dit nu lukken en anders moet je de band er maar af halen en ga je op de velgen rijden doen ze in Afrika ook. Gisteren lekker feesteje gehad van een andere cultuur, leuk om een keer mee te maken. Als je dat vergelijkt met ons is ons geloof toch wel heel sober. Geniet weer lekker van jullie lange weekend na een week van hard werken, ( wel 2 dagen ) en tot scype ze. Gr ons Pa.