dag 54 55 56 57 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlinde en iris - WaarBenJij.nu dag 54 55 56 57 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marlinde en iris - WaarBenJij.nu

dag 54 55 56 57

Door: marlinde en iris

Blijf op de hoogte en volg Marlinde en iris

29 Maart 2013 | Suriname, Paramaribo

Dag 54 Maandag 25 maart.
Vandaag ging weer vroeg de wekker voor stage. We zaten allebei weer op een andere afdeling. Marlinde zat weer op de afdeling met de zuster die bijna niks doet( alleen slapen ) Dus Marlinde was lekker druk vandaag. Iris moest mee naar het ziekenhuis. Wat een gedoe was dat zeg. Mevrouw wilde op een gegeven moment niet meer lopen dus ging ze op haar rollator zitten en moest Iris haar trekken. Ja dat was best zwaar maar alles ging goed. Gelukkig kwam ze iemand tegen die mevrouw kende en die hielp een beetje mee en wees de weg. Verder ging deze dag wel weer snel. Nog een te gaan en dan alweer fijn weekend! ’s Middags hebben we heerlijk in de zon gelegen en hebben we even gezellig bij gekletst op skype met Janike en Louise. Verder hebben we ’s avonds niet zoveel meer gedaan.

Dag 56 dinsdag 26 maart.
Met de gedachte dat we naar deze stage dag alweer weekend hebben ging de dag wel snel voorbij. We hebben ons wel weer vermaakt. En het weekend zijn we sportief begonnen met een filmpje na te sporten via de laptop. Met de bedoeling dat we dit vaker gaan doen. Daarna hebben we heerlijk in het zwembadje gelegen en op ons luchtbed gelegen. Toen gingen we weer koken. Dit keer was het ook weer goed gelukt. We hadden kip met paprika en saus in soort van wraps. (Burritos) Het smaakte heerlijk. Zeker voor herhaling vatbaar. Daarna zijn we op ons luchtbed gaan liggen en hebben we een griezel film gekeken. We hebben veel zin aan morgen want dan is het Holi Phagwa feest. We zouden eigenlijk met onze huis baas mee mogen maar volgens ons gaat die niet meer. We hebben hem wel gesmst maar we hebben geen antwoord gekregen.

Dag 57 woensdag 27 maart.
Vandaag zijn we eerst maar even buiten gaan liggen. Het was echt heerlijk weer! ’s Middags hebben we pannenkoeken gebakken. En toen ons klaar gemaakt voor het festival. Holi Phagwa is eigenlijk een hindoestaans feest wat nu iedereen al viert. Ook wel het festival of colours genoemd. Omdat ze vieren dat het goede weer heeft gewonnen van het kwade doordat het langer licht is gooien ze elkaar onder met poeder. We hadden de taxi gebeld en deze haalde ons om drie uur op. Toen we op het onafhankelijkheidsplein aankwamen hoorde je de muziek al. Overal liepen ook mensen die onder de poederverf zaten. Eerst gingen we naar de Palmentuin. Daar kochten we poeder en toen werden we eerst al onder gesmeerd door de verkoper. Daarna wilde een meisje met ons spelen en ze gooide ons ook helemaal onder. Wat we natuurlijk wel even terug hebben gedaan. Haar moeder maakte veel foto’s! Nadat we ook poeder op elkaar gooide zaten we echt al helemaal onder. Het ruikt wel heerlijk. Toen we even wat gingen drinken en op een bankje gingen zitten kwam er een vrouw die vroeg of ze een foto van ons mocht maken. Die wilde ze naar haar dochter sturen. En wie zijn wij om niet even lief te gaan lachen. Deze mensen kwamen uit Hengelo en waren hier op vakantie. Dit kon je ook wel goed horen aan het accent zeg! Daarna kwamen we nog twee andere Nederlandse stagiaires tegen die we ook maar even hebben bekogeld. Toen gingen we weer naar het onafhankelijkheidsplein. Hier was echt een festival zoals we het ook in Nederland kennen. Nadat we muntjes hadden gehaald en een drankje gingen we even op het gras zitten. Daarna gingen we ook dansen tussen de rest. Het was er al best druk en vooral veel Nederlanders. Hier kwamen we de twee Nederlandse meisjes (Lisanne en Cynthia) ook weer tegen die we al eerder deze middag tegen waren gekomen. We hebben wel gelachen met hun en hebben nog maar weer even een poeder gekocht om nog meer te strooien. Nadat we weer nieuwe muntjes hadden gekocht en een nieuw drankje gingen we weer verder met dansen en gooien. Je werd er echt heel vies maar het was zeker geweldig! Rond half tien liepen we iets naar voren daar trapte Marlinde in iets scherps en toen bloede haar teen flink. Dus toch maar even naar de EHBO. Hier zagen we dat het een diepe snee was en werd het schoongemaakt en op zijn Surinaams verbonden. We gingen dus maar naar huis. Dit was dan wel weer jammer maar we kijken voor de rest terug op een geweldige dag die we zeker niet snel gaan vergeten! Thuis aangekomen gingen we maar douchen om te proberen onszelf schoon te krijgen. Dit lukte aardig. Hier en daar hebben we nog wat gekleurde vlekken maar bijna alles was weg. Nadat we het verband om Marlindes teen er af hadden gehaald heeft zuster Iris het weer mooi schoongemaakt en verbonden. Hebben de EHBO lessen op school toch nog ergens goed nut voor gehad. We hebben nog maar even buiten gezeten en zijn toen naar bed gegaan.

Dag 57 donderdag 28 maart.
Vandaag konden we niet echt uitslapen. Marlinde had pijn aan haar voet en Iris was gewoon wakker. We wouden eigenlijk naar White Beach maar het weer zag er niet zo uit om daar heen te gaan. Wel zon maar ook veel wolken en dat is zonde van het geld. Dus daarom maar thuis gebleven. Nadat Iris even ging vegen zag Marlinde opeens maden buiten. Dus snel binnen kijken of er nog meer is. En ja hoor daar kropen ze wel onder de banken. HEEL VIES. Dus alles naar buiten gehaald wat naar buiten kon en de slaapkamers leeg gemaakt. We hebben het hele huis echt heel grondig schoon gemaakt. Het is weer even schoon als toen we hier aankwamen. En gelukkig nu geen maden meer te zien. Maar we kwamen er wel veel tegen zeg! Toen we de baas hadden gebeld om dit te vertellen kwamen ze langs om te kijken. Ohja, komt door eten zegt hij. Nou we hadden nergens eten open liggen. Maar blijkbaar dus wel een restje in de prullenbak want anders kan het niet. Nou we zetten geen prullenbak meer binnen neer! Gelukkig is alles nu echt goed schoon. Moe maar tevreden gingen we maar weer koken. Dit keer een oven pasta. Omdat we geen ovenschaal hadden deden we het in schaaltjes. Ook hadden we niet zoveel pasta dus deden we er twee met macaroni en twee met tragiatella. Nadat we allebei een schaaltje op hadden zaten we al vol dus die andere twee hebben we maar niet opgegeten. Maar wat smaakte het weer heerlijk zeg! Nu zitten we nog heerlijk buiten te genieten van het weer. Want ja we zitten nog steeds in een dun T-shirtje. En met de gedachte dat het in Nederland nog steeds sneeuwt genieten we nog maar even wat meer!

Alvast Fijne pasen iedereen!
Liefs,

• 29 Maart 2013 - 07:15

Erik Brinks:

Ha gekleurder Rijssense Surinamers, uitgezonderd het glas in de teen van Marlinde hebben jullie weer een prima weekje gehad. Het gooien met de gekleurde poeder is misschien ook wel een iedee voor onze koningsdag van dit jaar, allemaal strooibussen met oranje en rood, wit blauwe poeder.Als ik jullie was zou ik alle oranje verenigingen in Nederland mailen met foto's en een verhaal hoe dat in Suriname gaat, koop dan meteen een paar containers poeder in in China of zo en jullie zijn voor dit jaar financieel binnen, want anders komt er tot juni weinig van jullie inkomsten en is het alleen maar af af af. Maar jullie genieten er wel van en zullen dit nooit weer vergeten. doe je best samen en tot de volgende keer. Groetjes vanuit het witte Rijssen BBBRRRRR pa.

• 29 Maart 2013 - 12:27

Ineke:

Hoi damens weer een geweldige week wat een belevinis allemaal super om dit toch allemaal mee te mogen maken ben soms jaloers op alles veel vrije tijd en zooooooo veel zon heerlijk dat missen we allemaal hier De griep heerst vreselijk ben zelf ook niet fit we schreeuwen om beter weer maar helaas is er weer beetje sneeuw gevallen niet te geloven Die zuster Iris heeft je teen maar eens mooi ingepakt mag ook wel met al dat zand Die Surinamers kunnen nog wat van jullie leren daar Nou we wensen jullie ook fijne paasdagen samen met veel eieren haha nou groetjes uit het kioude winters Rijssen dikke knuf mam Ineke

• 02 April 2013 - 16:45

Gerrit Rosman:

Dag dames,

Vandaag zijn jullie op de helft. Al negen weken van huis en nog 9 weken te gaan. Zo te lezen gaat het jullie nog steeds goed. De regenperiode is of al afgelopen of al bijna voorbij. Mooi zo, kunnen wij als we over 3 weken komen ook lekker bruin worden. Mama heeft jullie boodschappenlijstje gelezen en alles kan in de koffers. Geen probleem.
    Is de teen van Marline al weer bijna genezen en kan ze al weer "werken". Zou toch zonde zijn om 2 weken op een stoel te moeten zitten en nergens heen kunnen en ....... ook geen feestjes meer kunnen vieren.

Ik hoorde van mama dat jullie straks ook vakantie hebben. Ik vraag me af hoe dat gaat. Vakantie vieren tijdens jullie vakantie!! We zullen er wel van maken. Het komt vast wel goed. Zoek maar een paar leuke uitstapjes op voor begin mei.
    groetjes en veel (nog meer?) plezier in dat verre Suri

Pa